Sunday 16 February 2014

Terkadang.

16 Februari 2014.

Terkadang,
tanpa kita sedari --

Manusia
terlalu pantas membuat spekulasi sendiri.
Spekulasi yang barangkali
suuzhon (bersangka buruk) terhadap seseorang.

Ya.

Kerana,
manusia lebih gemar untuk judge terlebih dahulu
berbanding bertanya kepada si empunya diri --
"mengapa?"

Tapi,
terkadang aku juga seperti itu.
Ya,
tanpa aku sedar aku juga menghukum manusia 
tanpa bertanya terlebih dahulu.

Manusia.

"Dia ni memanjang je sedih. Nyampah lak hak0o. Lifeless."
"Kau ni kan takda kerja lain ke? Sikit-sikit nak sedih, nangis. Move on lah weh!"

Hakikatnya,
pernah kau cuba untuk dekati dia?
pernah kau cuba untuk bertanya kenapa?

TIDAK.

Maafkan aku,
andai ada kesilapan malah mengguriskan hati sesiapa
selama ini.
Tanpa aku sedar mahupun tidak.
Mengata didepan mahupun dibelakang.

Aasif jiddan.




No comments:

Post a Comment